Kev, Daf en Wil maken Europa onveilig!

Dag 5: Bella Venezia!

Dag 5

Opstaan was direct al een vreemde bedoeling. Ik (Daaf) werd wakker, met 1 meter naast me een slapende Engelsman met zijn mond wagenwijd open.. Ah well, omkleden en op pad dan maar! Buiten bleek het schitterend weer te zijn, geen wolken te zien, dus dat beloofde veel goeds. Even snel de supermarkt leeggeroofd en een broodje gegeten aan een kanaaltje. Het grappige van Venetie is, dat je in feite niet hoef te zoeken naar een mooi gebouw of trekpleister. De hele stad is een trekpleister en je hoeft maar stil te staan en je kan een zooi aanzichtkaart waardige kiekjes schieten! Gondels die onder bruggen doorvaren door de kleine kanaaltjes, enorm smalle steegjes waar je maar net in de breedte door kan en mooi oude gebouwen. Ons eerste doel was het San Marco plein, nu met mooi weer. En mooi was het, het was gelijk ook enorm warm! 30+ was vanaf die dag geen raar iets meer.

Het San Marco was schitterend! Overal om je heen zag je grote theatrale gebouwen met grote torens met klokken erin. Engelen en leeuwen in beeldhouwwerken, musea en paleizen. Ook was er live muziek, violen en piano op het terras met bedienden in witte kostuums! You name it, het stond daar! In de regenachtige avond daarvoor hadden we ontdekt dat we vlak achter het San Marco (overigens vernoemd naar onze eigen Marco van Basten!) het Hard Rockcafe zat.

Deze bezoeken we altijd als we in een stad zijn (zie USA blog) dus deze ook! In het HardRock kun je lekker Amerikaans eten, wat zoveel wil zeggen als: veel, vet en gratis bijvullen van je drankjes! Na zeer vol te zitten gingen op pad voor ons 2e doel, een boot rit! Helaas niet een gondelritje, want dit bleek toch wel erg prijzig te zijn! Het San Marco loopt uit op op zee, waar genoeg boten zijn te vinden. Vanwege het feit dat er helemaal geen wegen zijn in Venetie geschikt voor auto's, gaat alles met bootjes. De bevoorrading van winkels, het vuilnis (jaja, de vuilnisboot) en de metro!! Er staan platformen waarop je kan wachten op diverse lijnen die met een middelgrote boot worden afgevaren.

We waren eerst van plan om een van deze metro's door de Grande Canal te nemen (het hoofdkanaal wat dwars door Venetie heen loopt), maar van een vriendelijke Duitse ober in het Hardrock hadden wij vernomen dat op een van de eilanden van Venetie een mooi strand lag. Met de boot dus naar Lido. Daar aangekomen was dit gelijk een hele andere wereld, met nieuwe gebouwen en auto's! Heel gek dat je na een dag zonder auto's om je heen, je er echt weer aan moet wennen. Na een stukje lopen kwamen we inderdaad op een schitterend strand met heerlijk warm helder water. We konden echter niet te lang blijven liggen, want Venetie was calling!

Met de metro terug naar het hoofdeiland en gelijk door de Grande Canal. Een van de eindstations op deze route, stopt vlakbij ons hotel en aangezien we nu al wat meer ervaren waren in het dolen in de steegjes waren we al snel bij het hostel. We waren van te voren al ingelicht dat we van kamer moesten switchen, en bij ons geluk kregen we nu onze eigen kamer! Hoera!

Na even goed douchen om al het zand van het strand eraf te spoelen en even uitrusten. Maar geen tijd om lang te rusten, de buiken begonnen alweer te rommelen! Uiteindelijk vonden we een terras met live muziek. Een kale Italiaan die prachtige piano speelde. Lekker pizza eten met enorm goeie muziek erbij, prima! Wij besloten (omdat het zo goed was) na elke nummer flink te klappen om dit te laten blijken. Een brede witte glimlach was de reactie van de toetsenist, alleen de rest van het terras klapte niet! Na lang volhouden, was het ons uiteindelijk gelukt om het hele terras aan het klappen te krijgen na een nummer en waren we de dikste vrienden met de pianist! De pianist stelde voor de gein voor om het geld 50/50 te delen, wij hebben de vriendelijk man uitgelegd dat we het toch echt niet voor minder van 60/40 deden! ?

Na het eten hebben we nog een beetje rondgebanjerd in het mooi Venice en nog een drankje gedaan in een relaxed terrasje (waar ze Leffe schonken!). Helaas was het weer half 1 bedtijd, dus gingen we maar tevreden naar ons hostel terug. Het was een hele lange warme dag, maar mijn god wat is Venetie een mooie stad. Deze stad is met niets te vergelijken, en zolang je met de toeristen en de daardoor aangetrokken troep-verkopers om kan gaan, moet je er een keer geweest zijn!

Vanwege de enorm drukke dagen in Venetie en aangezien we erg goed op schema lagen, besloten we om een stukje om te rijden alvorens naar Milaan te gaan. Een stukje zuidelijker langs de Oostkust van Italie. Even een rustig plaatsje bezoeken om bij te komen van het drukke Venetie. Maar welk plaatsje en waar? Dat zien we morgen wel! Buenasera!! (Goedenavond!)