Kev, Daf en Wil maken Europa onveilig!

Dag 14

Weer eens vroeg opstaan (vakantie, hallo?) om de camper uit te baggeren. Toegegeven, we hebben de afwas en het schoonmaken 2 weken uitgesteld,maar het duurde toch iets langer dan gepland.
Als we voor half 11 de camper inleverde, konden we met een gratis shuttle terug naar het vliegveld reizen. Helaas, de route bleek 2x zo lang als verwacht en schoonmaken duurde te lang dus we hadden de shuttle gemist. Na enige inspectie kregen we onze borg voor bijna 100% terug (wat mijl teveel gereden en kosten voor een gebroken plank) en hebben we gelijk een taxi gebeld.
Immers, we moesten om 14.50 de ferry naar Alcatraz hebben en het was inmiddels al iets later dan we zelf wilden! Toen de taxi ook nog eens lang op zich liet wachten, begonnen we hem toch wel een beetje te knijpen! Nadat we de vriendelijke Indische meneer hadden medegedeeld dat we 'in a bit of a hurry waren' reed hij als een idioot richting het vliegtuig hotel. We vlogen werkelijk door de tolpoortjes en waren binnen het half uur bij het hotel. Snel inchecken, koffers droppen in de kamer en snel in de volgende taxi springen naar Fishermans Warf waar onze ferry op onze wachtte. Uiteindelijk hadden we het nog met 30min over gehaald en nog even snel onbijt /lunch gehaald.
De ferry vol met toeristen voer ons naar het vroegere militaire Fort Alcatraz. Na eerst een inleidend verhaal van de park ranger (dit is ook een soort van beschermd park) mocht je een heuvel oplopen gelijk aan gebouw van 13 verdiepingen terwijl je om je heen de restanten van een maximum security kon zien.
Alcatraz was een zogenaamd National Park, met tours en alles erop en eraan. We besloten wat rond te lopen voor wat foto's te schieten waarna we de doucheruimte van Alcatraz betraden, Hier was het mogelijk om een audiotour te nemen door de celblokken van Alcatraz. Dat wil zeggen, je krijgt een kastje met een koptelefoon en terwijl je door Alcatraz loopt hoor je oud-gevangenen en oud-bewakers hun verhaal vertellen over de plaatsen die je bezoekt. Dit was erg interessant, vooral het terugkerende thema van de 3 ontsnapte gevangenen, waarop ook de film Escape from Alcatraz gebaseerd is.Je kon in de cellen kijken en de gaten zien die ze gegraven hebben. De afloop, ofde ontsnapten het overleefd hebben en naar Zuid Amerika getrokken zijn of dat ze verdronken zijn in het sterk stromende water rond Alcatraz word volledig in het midden gelaten, niemand weet ook hoe het afgelopen is.Met de stemmen van de oud bewakers en de geluiden van Alcatraz, zorgde ervoor dat je ook echt de sfeer van het oude Alcatraz kon voelen.
Na deze indrukwekkende tour werd ons gedemonstreerd wat het geluid is van het sluiten van een heel cellenblok tegelijk, de deuren werkten nog steeds precies zoals ze deden toen de gevangenis gesloten werd.
Hierna vertrokken we naar het theater waar ons een film getoond werd over het eiland, waar men ook liet zien dat Alcatraz meer was dan alleen een gevangenis door de jaren heen...
Hierna namen we de boot weer terug naar het vaste land om te dineren op Fisherman's Wharf. Daarna zijn we maar teruggekeerd naar het hotel aangezien ons de dag erna weer een vroege vlucht wachtte.