Kev, Daf en Wil maken Europa onveilig!

Dag 18

Hmm, af en toe is het reizen toch maar zwaar! Ondanks de beste intenties was het gisteren nog best laat geworden, dus vroeg opstaan was toch weer lastig. Maar aangezien we toch echt nog de hotspots moesten bezoeken, zijn we gelijk in de metro gesprongen richting south ferry: the Statue of Liberty! Daar aangekomen zagen we voor het eerst in tijden weer de fijne bomen en in de verte zagen we de dame al staan. Gelijk maar een kaartje gekocht voor de ferry. Natuurlijk best leuk om even dichterbij te kijken, alleen dat vonden dus meer mensen. De controle voor de boot was nog strenger dan bij het vliegen, met bagagecontrole en alles, en na een half uur wachten konden we eindelijk op de boot. Het vrijheidsbeeld is niet zo groot als je zou denken, maar van dichtbij is ze nog vrij indrukwekkend. Vooral als je denkt dat het van koper gemaakt is en de doeken die ze om heeft net echt lijken.
Next stop: Ellis Island. Ellis Island was het binnenkomstpunt van alle immigranten, welke in grote getalen naar het land van onbeperkte mogelijkheden stromen. Een enorm gebouw (vroeger gebruikt voor onderdak voor de immigranten) huisde een museum. Toch wel interressant hoe dat vroeger ging en alle oude zwart-wit foto' te bekijken. Helaas aangezien het alweer wat later in de middag was, moesten we de ferry terug pakken. Tijd voor het avondprogramma!

Even snel bij Wendy's wat eten (Macdonald burgers, ha!) en daarna naar het hoogste gebouw van NYC, the Empire State Building! Tenminste, nu is het weer de hoogste want voorheen waren dat de Twin Towers.
Maar waar is dat ding eigenlijk? *Kijkt omhoog* Ow, daar! Bij aankomst, werd Daaf direct aangesproken door een hotelportier op zijn Jimi Hendrix shirt. Deze man had zijn wilde hippie-haren nog niet verloren en begon een heel verhaal over de oude studio en het appartement van Hendrix. Sowiezo, bizar veel aanspraak op het shirt gehad! Nou kan het ook helpen dat er 'Purple Haze' opstaat, en de intresse hiervoor vergroot wordt als we zeggen dat we uit Holland komen. VOor zover Amerikanen weten is Holland=wiet. Maargoed, the Empire in. Wederom een enorme vliegveldcontrole, blijkbaar zijn ze bang dat je het enorme gebouw gaat opblazen met een nagelschaartje!
Hop, de lift in, eerst 80 verdiepingen omhoog! Daarna overstappen en de laatste 6 verdiepingen afleggen met een 2e lift. Het gebouw gaat tot 106 verdiepingen, maar dat zijn weer van die VIP kaartjes.
Ik hoef natuurlijk niet uit te leggen dat het uitzicht enorm vet was. Vooral s'avonds met alle lichten van NYC en het verkeer 400+ meter onder je! Bekijk de fotos maar en ordeel zelf maar!
Hierna was het richting hotel, want morgen moesten we toch echt maar eens vroeg op!